30 Haziran 2024 Pazar
BAİBÜİLEF-İG 2024 3. Gününde Online Sunumlara Yer Verildi. İlk Oturumu Doç. Dr. Ahmet Tuncay Erdem Yönetti.
Haber: Doç. Dr. Ahmet Tuncay Erdem
YENİ MEDYA, DEZENFORMASYON ve DİJİTAL BAĞIMLILIK
OTURUMU (15 Mayıs 2024 ONLİNE OTURUM)
Oturum Başkanı: Doç. Dr. Ahmet Tuncay ERDEM
1. Arş. Gör. Azimenur AYAZ “Sosyal Beğenilirlikle Görünümle İlişkili Sosyal Medya Bilinci İlişkisinin Instagram’da Filtre Kullanım Oranına Göre İncelenmesi” Sosyal medya kullanımı ile bireyler arasındaki beğenilme arzusunun gün geçtikçe arttığı belirtilerek bireylerin görünüşlerine daha fazla önem verdikleri belirtilmiştir. Bu doğrultuda bireylerin kendilerini daha iyi gösterebilmek ve daha fazla beğenilmek amacıyla bireylerin sosyal medyada filtre kullandıklarını belirtmektedir.
2. Şirin ELDENER (Yüksek Lisans Öğrencisi) “ Dijital Dönemde Dezenformasyon: Covıd 19 Pandemesinde Yalan Haber”
Dezenformasyonun olumsuz sonuçları anlatılmıştır. Dezenformasyonun yanlış bilgi yayma eğiliminde olmak anlamına geldiği belirtilerek bu yöntemin toplumu ekonomik, sağlık, demokratik ve finansal yönden olumsuzluklara neden olduğu belirtilerek dezenformasyonla mücadele etmenin gerekli olduğu belirtilmiştir. Bu bilgiler çerçevesinde pandemi dönemimde yapılan dezenformasyon haberlerinden ve yayınlarından bahsedilerek bunların önlenme biçimleri hakkında bilgi verilmiştir. Dezenformasyonun azaltılması için alınması gereken önlemler olarak dijital okuryazarlığının önemli olduğunu belirtmiştir.
3. Asena KURTULDU (Yüksek Lisans Öğrencisi) “ Etkili Sosyal Medya Yönetimi: Instagram Sosyal Medya Platformu”
Sosyal medyanın etkili kullanımına yönelik yaptığı araştırmada Instagram kullanımında takipçi ilişkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda araştırmacı iki adet Instagram hesabı açarak kullanıcı takipçi ilişkisini incelemiştir.
4. Dr. Burak İLİ “ Understanding The Role Of Social Media in Hate Speech: A Quantitative Content Analysis On Ekşi Sözlük ”
Sosyal medyadaki nefret söyleminin ele alındığı araştırmada nefret söylemi ile mücadele yapılmasına özellikle Suriyeli mülteciler hakkında yapılan nefret söylemlerine yönelik nicel içerik analizi uygulaması yaptığı araştırmada nefret söylemlerinin önlenmesine yönelik önerilerde bulunmuştur.
5. Burak ALTUNCI (Yüksek Lisans Öğrencisi) “ Yapay Buz Dağı ”
İnternetin ve yapay zekânın olumlu yönlerinin yanı sıra olumsuz yönlerine baktığı araştırmada yapay zekayı yapay bir buzdağına benzettiği araştırmasında yapay zekanın olumsuz yönlerine odaklanmıştır. Yapay zekanın bireyleri gerçeklikten uzaklaştırdığını, yabancılaşmayı tetiklediğini belirtilmiştir.
6. Dr. Ezgi SAATÇIOĞLU “ Destinasyon Markalamasında Sosyal Medya Kullanımı: Go Türkiye Örneği ”
Destinasyon kavramının markalaşma üzerine etkisinin belirlendiği araştırmada destinasyon kavramının özelliği vurgulanarak bu kavramla GOTurkiye hesabının Instagram üzerinden incelemiştir. Burada içerik analizi yapan araştırmacı kodlama cetveli oluşturarak marka imajı ile destinasyonun ilişkisini araştırmıştır.
7. Dr. Öğr. Üyesi Zeliha Canan ÖZKAN, Enise Erva SAYIK “ Dijital Dönüşüm: Yeni Medya Aracılığıyla Değişen Sosyal Medya Trendleri ”
Dijital dönüşümün yeni medya araçları ile daha hızlı olduğunu belirterek sosyal medya trendlerinin neler olduğu belirtilmiştir. Sosyal medya okuryazarlığının öneminden bahsedilerek sosyal medya okuryazarlığının artırılmasıyla sosyal medya reklamlarındaki mesajları daha iyi anlaşılabilmesinin sağlanacağı belirtilmiştir.
8. Dr. Öğr. Üyesi Ayşe Betül TANRIVERDİ (14:00-14:30) “Medya Dezenformasyonunun Nedenleri ve Medya Okuryazarlığının Önemi”
Dezenformasyonun amacının manipüle etmek olduğu belirtilerek dezenformasyonun sahte haber yayma amaçlı yapıldığı ifade edilmiştir. Bu davranışın halkı galeyana getirdiği belirtilmiş, sosyal medyanın dezenformasyonu arttırdığına değinilmiştir. Olumsuz mesajlarla halkın kin ve şiddete sevk edilerek kışkırtıldığını belirtmiştir.
9. Öğr. Gör. Dr. Esma SANCAR, Semih SANCAR (Doktora Öğrencisi) “ İşgörenlerin Dijital Okuryazarlık Düzeyleri ile Dijital Dönüşüme Karşı Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Medya Endüstri Üzerine Bir Uygulama ”
Örgütte işgörenlerin dijital kültürünün gelişmelerinin önemini vurgulayarak bu öneme rağmen dijital dönüşüm projelerinin geçmişte birçok alanda başarısız olduğunu ifade etmiştir. Bu doğrultuda dijital okuryazarlığın geliştirilmesi ile çalışanların dijital dönüşüm projelerine önyargılı olmamalarının sağlanabileceğini belirtmektedir. Dijital okuryazarlığın enformasyonu doğru anlamlandırarak doğru bilginin doğru konumlandırılmasının sağlanması olduğunu ifade etmiştir. Bu kapsamda Cemil Meriç’in “Okuyup, anlayıp, bilmek gerek insan en çok bilmediği şeye düşman olur” sözüne atıf yaparak dijital okuryazarlığın çalışanlar ve bireyler açısından öğrenilmesi gereken bir beceri olduğunu ifade etmiştir.
10. Arş. Gör. Esra ÖZGÜR, Arş. Gör.Dr. Nilüfer Pınar KILIÇ (15:30-16:00) “Yapay Zekâ Yanlılığı: Üretken Yapay Zekada Türkiye Örneği”
Yapay zekanın gelişmişlik düzeyinin yüksek olmasından bahsederek her geçen gün daha da geliştiğini ve gelişeceğini vurgulamıştır. Yapay zekanın insan zekasını taklit ettiğini öne süren araştırmacı üretken yapay zeka ile kültür, sanat, ekonomi, sağlık ve siyaset alanlarından birçok gelişmelerin yapılarak toplumların da gelişebileceğini belirtmiştir. Nihai ürünlerin algoritmalar sayesinde daha geliştirilerek müşteri ihtiyaçlarını giderebilecek gelişmiş ürünlerin yapay zeka ile geliştirilebileceğini belirtmektedir. Bu konuda algoritma okuryazarlığının bireylerde geliştirilmesi gerekliliğini ifade eden araştırmacı bilim alanında da algoritma okur yazarlığının bireylerde geliştirilerek veri madenciliği noktasında doğru bilgilerin elde edilebileceğini belirtmiştir.
SUNUM YAPMAYANLAR
Doç. Dr. Aygün AZİMOVA “ AXC Dövrü Mətbuatında Demokratik Dövlət Quruculuğu